kundeopplevelse retail retailtips butikk

Se butikken gjennom kundens øyne!

16. august 2019   08:30

Hvor ofte har du tenkt at en butikk du er i er rotete, vanskelig å finne frem i eller kanskje til og med ulekker? Hva tenker du når panteautomaten i dagligvarebutikken er skitten og det ligger søppel rundt den? Og hvor trivelig er det når bordet i kaféen er fullt av flekker og smuler?

Kunden ser det som ikke fungerer!Se butikken gjennom kundens øyne!

Dessverre er det ofte slik at vi er mer bevisste på det som ikke fungerer eller ikke er bra, enn det som fungerer og er bra. Selv om du registrerer at frukt og grøntavdelingen i butikken ser bra ut og alle varene er friske reflekterer du nok ikke lenge over det. Om det derimot er råtten frukt i hyllene, varene ligger hulter til bulter eller det er tråkket klementiner utover på gulvet reagerer du, og kanskje forteller du det til andre også. Dette er eksempler på utakknemligheten du opplever når du jobber i butikk, eller på café.

I tillegg til at vi venner oss til det vi opplever ofte, er det ofte sånn at medarbeidere og ledere i butikker kommer bakveien når de kommer på jobb. Det er jo naturlig, for du skal jo skifte, legge matpakken i kjøleskapet og kanskje ta deg en kaffekopp. Og om de kommer kundeveien har de opplevd den så mange ganger at de kanskje er litt «husblinde»? Og kanskje er vi heller ikke så bevisste – vi skal jo bare på jobb.

Noen dager er det ombygging. Ombygging av utstillinger, hele butikken eller kanskje på senteret, eller det har kommet en ny kampanje. Da er det naturlig å ta en kikk på hvordan ting ser ut – det er jo mye nytt. Naturlig å gå ut i gangen, eller på gata, å se «det kunden ser». Men det er hverdager det er flest av! Så hva gjør du en grå mandag morgen i oktober? Trekker du hetten tettere rundt hodet og skynder deg inn i butikken, gjerne bakveien? Eller tar du deg 1 minutt til å være kunde og se butikken gjennom kundens øyne?

Hvilken verdi vil det ha for deg å se butikken gjennom kundens øyne?

Hvordan ser egentlig butikken ut når du kommer utenfra? Hvilket inntrykk får du egentlig når du ser handlevognene? Og hva med panteautomaten? Hvilke varer og hvilke tilbud er det som synes best når du «ser som en kunde»? Og hvilket inntrykk gir egentlig medarbeiderne som er på jobb, gjennom kroppsspråket sitt? Og hva med den plakaten vi skrev litt kjapt på fredag? Hva kan du bruke denne informasjonen og disse inntrykkene til denne grå mandagen? Hva kan du gjøre for å gi dine kunder en lys og trivelig dag og hvordan vil det påvirke dine kunders lyst til å handle hos dere?

Vi mennesker får en utrolig mengde inntrykk kontinuerlig. Disse inntrykkene påvirker oss, bevisst og ubevisst, og styrer vår atferd. Om du ikke er bevisst på hvilke inntrykk din butikk gir til dine kunder kan du risikere å miste omsetning, trafikk og omdømme.

7 tips for å sikre at dere ser butikken gjennom kundens øyne:

#selgsmartere #retailtips

Les flere blogger!

Merkelapper:     
Tips en venn eller kollega!
Linkedin

Nytt og nyttig Vis alle ›

Meld deg på vårt nyhetsbrev!