Retail-sjekkliste for 2021
12. mars 2021 08:16
Når vi skriver dette, er Corona-situasjonen fortsatt en stor utfordring for retail. Noen bransjer har «Klondyke», mens andre har en tung hverdag med færre kunder og lavere omsetning. Hvordan blir så 2021 for en bransje som ikke bare må tåle effekten av Covid 19-pandemien, men også utfordringen av den fysiske butikken kontra netthandelsutviklingen. Netthandelen satte rekord i 2020, og det er ikke vanskelig å spå at også 2021 vil vise en ny rekord.
Samfunnsøkonomien påvirker retail og omsetningen i butikken. Hva kan vi forvente i 2021?
- Det har kommet og kommer store stimuleringspakker, spesielt i USA og EU
- Det er allerede store stimuleringspakker i Norge, og de vil fortsette i 2021
- Det er stimuleringspakker i svært mange andre land globalt, og de vil fortsette
- Det kommer smittevaksine som under forutsetning av vaksinasjon våren 2021 vil sette fart i retailomsetningen igjen
Summen av ovennevnte, økonomiske stimuleringspakker er svært store med målsetning om å sette fart i økonomien. Dette vil selvfølgelig påvirke retailbransjen i stor grad i lang tid fremover. Kjøpekraften vil være større enn noen gang. Noen kjeder er allerede i gang med planlegging av nyåpninger, Jysk, som et eksempel, sier de skal åpne 150 nye butikker fremover.
Hvordan forberede butikken for 2021?
Skal du lykkes i 2021, må du tørre å satse. Vi tror retailbransjen kommer sterkt tilbake, og da gjelder det å være forberedt. Vi har laget en «butikkpyramide» med stikkord for hva som er viktig å forberede.
Stikkord bak hvert av disse punktene vil kunne være:
Butikkens merkevareplattform
Det er utrolig viktig å ta seg tid til å definere tydelig hva man skal være, hva man skal gjøre i kundemøtet slik at alle i organisasjonen jobber mot samme mål. Dette er det første som må defineres.
- Målsetning for butikken
- Hva skal man være for hvem
- Målgrupper
Retail og konsept
Viktig å ha både nettbutikk og en fysisk butikk og hvordan disse fungerer sammen, og det er flere utfordringer.
- Den største konkurrenten blir leverandørene som selger direkte.
- Den andre er at kundene ofte begynner kundereisen hjemme på nettet, og da må man ha alternativet med netthandel og kunne ta imot henvendelser på nett, evt. telefon.
- Den tredje er at konseptet ikke overholdes, de beste i klassen tester det jevnlig slik at kunden møter det man forventer.
- Butikkens beliggenhet, størrelse og utforming
- Kommunikasjon i butikken
- Varekategorier
- Bemanningsgrad – butikk/netthandel
- Rutiner for e-mail/telefonhenvendelser
- Nettside og netthandelsløsning – sømløs netthandel og rutiner
- Plan for jevnlig konseptsjekk og feedback til ansatte
Produkter og leverandører
Hvilke leverandører og produkter er riktig i forhold til målgruppen? Altfor mange butikker velger for vidt og for mange, er det nødvendig? Hvilken leverandør kan gi mest mulig støtte i form av produkter (eksklusivitet), retail- og marketingsupport?
- Hvilke leverandører og produkter skal man ha
- Hvilke produktgrupper skal man ha
- Produktplassering i butikken og på nettet – optimal presentasjon
- Salgsutløsende produktkommunikasjon i butikken og på nett
Kampanjer i retail
Betydningen av kampanje er undervurdert, det er de som trekker oppmerksomhet mot butikkonseptet, skaper trafikk, omsetning og lojale og nye kundegrupper. Gjennomføringen er ofte svært dårlig, forståelsen blant de ansatte må bedres.
- Årsplan for kampanje med marketingplan
- Målsetninger og hvilke produkter på kampanje
- Kampanjeplassering i butikken – stoppunkter med salgsutløsende produktkommunikasjon
Servicenivå – trening og målinger
De store kjedene snakker nå mye om hva som blir viktigst fremover. Kundeinnsikt, sømløs handel og den perfekte kundereisen er noen stikkord, og de beste har allerede kommet langt på dette.
- Målsetning – hva skal servicenivået være i den fysiske butikken og nettbutikken
- Hva skal ansattes produktkunnskap og salgsevne være
- Hvordan skal man nå ønsket servicenivå i retail
- Kundemålinger, hva opplever og mener kunden om butikken
- Trening og feedback – kontinuerlig målinger med god feedback til de ansatte
Kundeklubb og marketing i retail
Hvilken type marketing blir viktigst fremover? Vi tror på målrettet «en til en» markedsføring. «Kjenn din kunde», eneste måten å gjøre det på er via kundeklubber, personinformasjon om kunden og målrettet 1-1 kommunikasjon. Prioriter kundekjennskapen først, deretter bruk den vanlige marketingmixen. Å skyte med «hagle» mot kundegruppen via TV, print og boards er dyrt, dårlig og lite målrettet.
- Marketing budsjett
- Målgrupper
- Hvor og hvordan – hvilke marketingkanaler
- Aktivitets- og tidsplan
Hva skal dere ta hensyn til?
Dette er ikke nødvendigvis alle punkter å ta hensyn til for hver butikk, all retail har sine spesielle behov. Det viktigste er å ha en plan bak det hele, vite hva man vil og hvor man skal.
Det er mulighetenes retailmarked i 2021 og fremover, spørsmålet er om man har ressurser, vilje og evne til å ta den nye utfordringen.
Kontakt oss
Bruk gjerne oversiktene over i egen organisasjon og kontakt oss for en snakk om hva mer vi erfarer gjennom våre observasjoner, undersøkelser og prosesser.
Vi ser frem til å høre fra deg!
Husk å melde deg på vårt nyhetsbrev til høyre på siden her!