Retail-sjekkliste

Retail-sjekkliste for 2021

12. mars 2021   08:16

Når vi skriver dette, er Corona-situasjonen fortsatt en stor utfordring for retail. Noen bransjer har «Klondyke», mens andre har en tung hverdag med færre kunder og lavere omsetning. Hvordan blir så 2021 for en bransje som ikke bare må tåle effekten av Covid 19-pandemien, men også utfordringen av den fysiske butikken kontra netthandelsutviklingen. Netthandelen satte rekord i 2020, og det er ikke vanskelig å spå at også 2021 vil vise en ny rekord.

Samfunnsøkonomien påvirker retail og omsetningen i butikken. Hva kan vi forvente i 2021?

Summen av ovennevnte, økonomiske stimuleringspakker er svært store med målsetning om å sette fart i økonomien. Dette vil selvfølgelig påvirke retailbransjen i stor grad i lang tid fremover. Kjøpekraften vil være større enn noen gang. Noen kjeder er allerede i gang med planlegging av nyåpninger, Jysk, som et eksempel, sier de skal åpne 150 nye butikker fremover.

Hvordan forberede butikken for 2021?

Skal du lykkes i 2021, må du tørre å satse. Vi tror retailbransjen kommer sterkt tilbake, og da gjelder det å være forberedt. Vi har laget en «butikkpyramide» med stikkord for hva som er viktig å forberede.Retail-sjekkliste

Stikkord bak hvert av disse punktene vil kunne være:

Butikkens merkevareplattform

Det er utrolig viktig å ta seg tid til å definere tydelig hva man skal være, hva man skal gjøre i kundemøtet slik at alle i organisasjonen jobber mot samme mål. Dette er det første som må defineres.

Retail og konsept

Viktig å ha både nettbutikk og en fysisk butikk og hvordan disse fungerer sammen, og det er flere utfordringer.

Produkter og leverandører

Hvilke leverandører og produkter er riktig i forhold til målgruppen? Altfor mange butikker velger for vidt og for mange, er det nødvendig? Hvilken leverandør kan gi mest mulig støtte i form av produkter (eksklusivitet), retail- og marketingsupport?

Kampanjer i retail

Betydningen av kampanje er undervurdert, det er de som trekker oppmerksomhet mot butikkonseptet, skaper trafikk, omsetning og lojale og nye kundegrupper. Gjennomføringen er ofte svært dårlig, forståelsen blant de ansatte må bedres.

Servicenivå – trening og målinger

De store kjedene snakker nå mye om hva som blir viktigst fremover. Kundeinnsikt, sømløs handel og den perfekte kundereisen er noen stikkord, og de beste har allerede kommet langt på dette.

Kundeklubb og marketing i retail

Hvilken type marketing blir viktigst fremover? Vi tror på målrettet «en til en» markedsføring. «Kjenn din kunde», eneste måten å gjøre det på er via kundeklubber, personinformasjon om  kunden og målrettet 1-1 kommunikasjon. Prioriter kundekjennskapen først, deretter bruk den vanlige marketingmixen. Å skyte med «hagle» mot kundegruppen via TV, print og boards er dyrt, dårlig og lite målrettet.

Hva skal dere ta hensyn til?

Dette er ikke nødvendigvis alle punkter å ta hensyn til for hver butikk, all retail har sine spesielle behov. Det viktigste er å ha en plan bak det hele, vite hva man vil og hvor man skal.

Det er mulighetenes retailmarked i 2021 og fremover, spørsmålet er om man har ressurser, vilje og evne til å ta den nye utfordringen.

Kontakt oss

Bruk gjerne oversiktene over i egen organisasjon og kontakt oss for en snakk om hva mer vi erfarer gjennom våre observasjoner, undersøkelser og prosesser.

Vi ser frem til å høre fra deg!

 

Les flere blogger!

Husk å melde deg på vårt nyhetsbrev til høyre på siden her!

Merkelapper:       
Tips en venn eller kollega!
Linkedin

Nytt og nyttig Vis alle ›

Meld deg på vårt nyhetsbrev!