Nye utfordringer

Internetthandel og de nye utfordringene

28. september 2021   11:22

Endelig kommer retailhverdagen tilbake til det mer normale. Pandemien har satt sine spor, aldri har den vanlige butikken fått en større utfordring enn etter det siste halvannet året. Mange bransjer har gjort det usedvanlig bra i denne tiden og det er vel fortjent, men pandemien har utfordret de «gamle salgsmåtene». Det du har lykkes med i fortid er ikke svaret på morgendagens salg til kunder.

Internetthandel – den nye nødvendigheten?

Før pandemien, hadde endringen mot økt internetthandel allerede startet. Leverandørene hadde kommet lengst med dette for å få:

Leverandørene kaller dette ofte «Direct to consumer» eller DTC distribusjon, ikke bare gjennom eget internettsalg, men også ved å bygge opp egne butikker, egne Outlet kanaler og inngå langt bredere og tettere samarbeid med færre kjeder. Eget DTC salg vil i stor grad gå på bekostning av de mindre kjedene og butikkene og øke fortjenesten til produsent/leverandør.

Med økt internetthandel og nye salgskanaler er feedback på dette helt avgjørende for å lykkes.

Kjedenes nye utfordring

DTC utfordringen er morgendagens store utfordring for alle kjedene. Dersom leverandørene ser at kjeden ikke klarer å levere en optimal multisalgskanal for deres produkter (vanlige butikker og internetthandel) er veien kort til å ta over mer av distribusjonen selv.

Fra kjedens side er spørsmålet om man skal droppe en del leverandører, knytte sterkere bånd til andre eller nye eller selv skape nye merkevarer som man får eksklusivitet til. Disse vil bli en konkurrent til de etablerte merkevarene, men kan skille seg ut på pris og bedre distribusjonsmulighet gjennom vanlige butikker en kjede har.

Kjededrift har kommet langt i Norge i dag, dog med veldig varierende kvalitet. En del kjeder har klart å strømlinjeforme «driften» på en god måte, andre har fortsatt en lang vei å gå i forhold til:

Internetthandel, ved siden av vanlig kjede/butikkdrift, har virkelig skutt fart det siste halvannet året, men hvor god er egentlig denne nye salgskanalen?

Den sømløse kundereisen

Hvordan opplever kundene alt fra:

Den sømløse kundereisen snakkes det mye om, er du der i dag?

Den eneste måten å finne ut dette på er gjennomføre tester og høre hva kundene mener, det holder ikke bare å tro noe om en selv. En investering for å optimalisere kjøpsprosessen digitalt. Lag en undersøkelse der et visst antall kunder gir feedback på alle stegene i salgsprosessen med detaljert tilbakemelding på hvert område. Rapporten kan komme raskt og detaljert og gjøre deg i stand til å korrigere detaljene for å få en perfekt, digital salgskanal.

Retail is detail!

Kontakt oss

Er du interessert i retail? Kontakt oss for en snakk om hva mer vi erfarer gjennom våre observasjoner, undersøkelser og prosesser.

Vi ser frem til å høre fra deg!

 

Les flere blogger!

Husk å melde deg på vårt nyhetsbrev til høyre på siden her!

Merkelapper:       
Tips en venn eller kollega!
Linkedin

Nytt og nyttig Vis alle ›

Meld deg på vårt nyhetsbrev!