Butikken

Viktigheten av økt Conversion rate

23. januar 2019   19:55

Mange butikkeiere skylder på lavere kundetrafikk som en hovedårsak til at omsetningen går ned. Flere kjeder har det siste året også gått konkurs og bortforklaringen er svært ofte, færre kunder. Men er dette hele sannheten? Hvor flink har man vært til å drive butikken i forhold til produkter, produktpresentasjon, drift og personale?

Skal butikken din overleve i fremtiden, er det noen åpenbare kjensgjerninger:

  1. Antall kunder i butikken går ned
  2. Kundene har dårligere tid
  3. Kundene stiller større krav til butikken og butikkpersonalet
  4. Du har ikke råd til å ha butikkansatte som ikke alltid selger

Mange butikkeiere skylder på lavere kundetrafikk som en hovedårsak til at omsetningen går ned. Flere kjeder har det siste året også gått konkurs og bortforklaringen er svært ofte, færre kunder. Men er dette hele sannheten? Hvor flink har man vært til å drive butikken i forhold til produkter, produktpresentasjon, drift og personale? Det vi tror blir helt avgjørende fremover er personalets evne til å både skape en god kundeopplevelse og få til flest mulig salg. Sett fra kundens side skal man være 100% fornøyd når man går ut av butikken, jeg fikk gjort det jeg skulle, innfridd mine behov og her kommer jeg gjerne tilbake.

Sett fra butikkens side er følgende helt avgjørende:

Å endre personalets adferd på ovennevnte forhold er ikke lett, men er allikevel det du som butikkeier raskest kan gjøre noe med. Den dårliges selgerens tid er forbi, det har en butikk ikke råd til. Den flinke selgeren har en stor fremtid og vil bli helt avgjørende for butikkens resultat.

Gjennom kundemålinger som Mystery Shopping undersøkelser, intervjuer og kundetilbakemeldinger kan du raskt få fakta på bordet. All informasjonen bearbeides, analyseres og man lager en samlerapport som fremhever de største utfordringene. Deretter informeres de ansatte, tiltak avtales og det gjennomføres trening med ansatte slik at man når butikkens mål.

Gjør du dette får du ikke bare økt salg, men du får også mer fornøyde kunder og mer fornøyde ansatte som trives i jobben sin fordi de lykkes med å selge.

Har du råd til å la være å iverksette disse tiltakene?

Tips en venn eller kollega!
Linkedin

Nytt og nyttig Vis alle ›

Meld deg på vårt nyhetsbrev!