Mystery Shopping-dagen 2011

«Alt starter med gode kundeopplevelser» – det var det mange som var interessert i da den 6. Mystery Shopping Dagen ble arrangert av SeeYou på Latter på Aker brygge torsdag 15.september.

Aldri før har så mange kommet, over 250 forventningsfulle deltagere som ville høre hva Meny, Netcom og Sector Alarm gjorde for å nå sine mål om å få fornøyde kunder. Det hele skulle så rundes av med Alex Rosen som har mange store opplevelser i sekken fra sine reiser rundt om i verden.

Adm. Dir. Espen Gjerde fra Meny innledet dagen med en presentasjon om hvordan Meny jobbet svært målbevist for å oppnå riktig posisjon i markedet. Fra den viktige ambisjonen om at ”Vi skal gjenskape MENY som Norges sterkeste og mest foretrukne merkevare blant dagligvarekjedene” gikk han gjennom alle kjedens ambisjoner, hvordan kundene skal oppleve Meny og hvordan de skal øke sin markedsandel i de forskjellige kundesegmentene. For at Meny skal få en fornøyd kunde i forhold til produkt, konsept og kommunikasjon var det en ting som alltid ville være helt avgjørende for suksess, nemlig menneskene i Meny. Et inspirerende innlegg som ga mange nyttige innspill å jobbe med dersom man vil oppnå ønsket posisjon.

Sosiale medier har kommet for å bli. Allikevel opplever vi stadig at mange bedrifter fortsatt ikke har funnet sin plass og posisjon i denne nye mediaverdenen og er usikker på hvordan de skal gjøre det. Netcom var tidlig ute med å ta i bruk sosiale medier og leder for Netcoms kommunikasjonsavdeling Øyvind Karl Vederhus ga oss en grundig innføring i hvordan Netcom hadde gjort dette. Han var ekstrem tydelig på å fokusere på følgende:

Netcom hadde gjort dette arbeidet grundig og allerede opparbeidet seg gode resultater og gode erfaringer på hvordan de skulle utvikle dette videre. Et forhold som er en konsekvens av dette arbeidet var at det er mange penger å spare på bruken av denne type medier dersom man gjør det riktig og brukervennlig.

Noen selskaper har på kort tid opparbeidet seg en sterk markedsposisjon og gode økonomiske resultater i løpet av kort tid. Dette baserer seg ofte på tydelige og enkle konsepter for kunden og som også svært kundevennlige i forhold til produkt og kundetjenester. Sector Alarm er et slikt selskap som har lykkes godt i flere land i en svært konkurranseutsatt bransje. Kunde- og markedssjef Stian Hoffsengen Veganger tok oss veldig grundig gjennom hvordan de tenker og legger opp sin virksomhet for å oppnå den kundeposisjonen de ønsker. De følger svært tett sine 4 kjerneverdier i alle valg for virksomheten, og er kompromiløse i forhold til disse for å alltid gi kunden den optimale kundeopplevelsen. En veldig god presentasjon om det å være tro mot egen strategi og konsept for å lykkes i markedet.

Alex er Alex, få har vel opplevd så mye som han gjennom de siste årene. ”Du må tørre for å lykkes”, og få andre enn Alex har gjort akkurat det. Noen ganger suksess, andre ganger mageplask. Enten er du positiv eller så er du en LØK. Alex tok også på en svært positiv måte gjennom sine reiser der han har en uslåelig rekord i NRK med 9 ansatte og 9 oppsigelser. Han søker mot det ukjente, og med sitt vinnende vesen møter han mennesker på deres egen arena og spiller med de i hva som skjer. Dette har gitt seg utslag i utrolig mange situasjoner rundt om i verden til stor underholdning for oss alle og mye av det har vært vist på film på NRK. Et inspirerende foredrag, morsomt og som ga mange en god latter samtidig med en seriøs undertone for deg som vil noe i forhold til mål og resultater. Vi takker Alex for hans mot, iver og søken hele tiden mot noe nytt og annerledes og vi vil følge han videre på NRK på nye opplevelser.

Vi har allerede fått mange positive tilbakemeldinger på arrangementet og vår målsetning er at du som er opptatt av kundeopplevelse etter dette fagseminaret skal ha fått høre hvordan mange selskaper lykkes med dette i hverdagen og at du skal få med deg mange tips på hvordan du skal lykkes i din bedrift. Spesielt morsomt var det i år at det deltok mange studenter fra Treider og BI, morgendagens ledere som skal sette agendaen for hvordan god kundeopplevelse skal være i fremtiden. Samtidig har mange svart på vår undersøkelse og gitt oss nyttige innspill for å bli enda bedre til neste års konferanse

Vi vil også takke våre samarbeidspartnere Finansavisen, Baker Hansen, Dagligvarehandelen og Lakrisgutta som via sine bidrag og produkter gjorde dagen til en hyggelig opplevelse for alle deltagerne.

Vi sees i 2012.

Hilsen SeeYou