Mystery shopping som grunnlag for konkurrentanalyse – lær og få bekreftet

7. august 2017   15:47

Konkurrentanalyser er ikke den mest utbredte undersøkelsen i Norge. Ser vi derimot på utlandet, har dette blitt mer vanlig. Kundeopplevelser er noe som hele tiden er i utvikling, og det kommer stadig nye metoder for å bedre denne.

En bransje hvor endringene har vært mange i løpet av de siste årene, er bilbransjen. Dette er en svært kapital- og konkurranseintensiv bransje hvor kundene stiller høye krav. Når du skal bruke såpass mye penger på et produkt som bil, forventer du alltid noe ekstra. Ikke bare selve bilen, men også hvordan den blir presentert i butikken, selgerens kompetanse, tilbud og oppfølging.

Hva man i realiteten kan oppnå ved konkurrentanalyser

Metodikken som ofte brukes er Mystery Shopping gjennom undersøkelser som utføres på egne butikker. Denne gjøres nøytral, dvs. at den ikke er merke- eller produktspesifikk, hvilket betyr at man kan bruke akkurat den samme undersøkelsen på en konkurrent. Foruten ofte brukte ja/nei spørsmål, operer man heller med flere fritekstfelter for å fange opp andre forhold. Deretter gjennomfører man undersøkelsen i samme tidsrom på egne og konkurrentens butikker, slik at man enkelt kan sammenligne resultatene. Les her om hvordan resultatene fra en Mystery Shopping-undersøkelse kan utnyttes mest mulig effektivt.

En konkurrentanalyse er derfor en god og effektiv måte for å finne ut hvilken retning konkurrentene går og om du selv beveger deg i riktig retning. SeeYou gjør stadig undersøkelser for utenlandske bilmerker som ikke bare måler eget merke, men samtidig utfører konkurrentanalyser.

Kanskje kan dette være metoden for at du hele tiden skal vite, være forberedt, gjøre det riktige og gi den beste kundeopplevelsen overfor dine kunder? Ta kontakt med oss i SeeYou for å høre mer om hva du kan vinne gjennom en konkurrentanalyse.

Tips en venn eller kollega!
Linkedin

Nytt og nyttig Vis alle ›